Friday, April 9, 2010

sangka baik elakkan tohmahan

Perhubungan sesama muslim dibina atas asas persaudaraan Islam menerusi ikatan syahadah Lailahaillallah. Persaudaraan islam ini pula membentuk rasa kasih sesama muslim. Rasa kasih pula membawa kepada perasaan bersangka baik kepada setiap muslim dan seterusnya mempertahankan maruah saudara seIslam sekiranya dicemari dengan tohmahan dan sangkaan jahat.
Allah berfirman:-
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan sangkaan, Karena sebagian dari sangkaan itu dosa. dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah kamu mengumpat satu sama lain. Adakah seorang di kalangan kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.
(Surah al-Hujurat, ayat 12)
Imam Ibn Kathir dalam karya beliau Tafsir al-Qur’an al-`Azim mentafsirkan ayat di atas dengan katanya:
“Allah Taala berfirman menegah hamba-hambanya yang beriman daripada banyak bersangka-sangka iaitu membuat tohmahan dan tuduhan terhadap ahli keluarga, sanak saudara dan orang ramai bukan pada tempatnya kerana sebahagian sangkaan itu merupakan dosa semata-mata. Justeru, hendaklah kebanyakan sangkaan itu dijauhi untuk berwaspada dan berhati-hati.
Amir Mukminin Sayyidina `Umar berkata:
“janganlah kamu membuat sangkaan terhadap satu ungkapan yang keluar daripada saudara kamu yang Islam melainkan sangkaan kebaikan di kala mana kamu mendapati ungkapan tersebut masih ada ruang untuk ditafsirkan sebagai kebaikan.”
(Lihat: Tafsir Ibn Kathir, Juz 7, hlmn 377)
Rasulullah saw bersabda dalam hadis riwayat Abu Hurairah:-
إياكم والظن فإن الظن أكذب الحديث، ولا تجسسوا ولا تحسسوا، ولا تنافسوا، ولا تحاسدوا، ولا تباغضوا، ولا تدابروا، وكونوا عباد الله إخوانا
Maksudnya: “Berwaspadalah kamu dengan sangkaan kerana sangkaan itu merupakan sedusta-dusta percakapan. Janganlah kamu mengintip-ngintip, mencari-cari kesalahan, janganlah kamu berlumba-lumba, janagan dengki mendengki, jangan benci membenci, jangan saling berpaling belakang dan jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara.”
(hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

No comments:

Post a Comment